...to je vždycky velké téma. Je totiž mnoho aspektů, které je potřeba zvážit a které výběr zásadně ovlivní. Přitom ale mnohé z nich jdou proti sobě, takže je to spíš o tom najít ideální kompromis, nebo je potřeba někde ustoupit. Ale postupně:
Parametry, které je potřeba při výběru zohlednit jsou váha kola (potažmo dítěte), charakter kola (potažmo dítěte), a cena kola. Samozřejmě stejně důležitá je volba správné velikosti, u té bychom měli začít. Dětská kola se do velikostí dělí dle průměru kol. Nejtypičtější velikosti jsou 12“ (tuto kategorii ale vytlačila odrážedla), 16“, 20“ a 24“.
Velikosti dětských kol:
⇒ 14" = cca 3-5 let (90-110 cm)
⇒ 16" = cca 4-6 let (100-120 cm)
⇒ 20" = cca 5-8 let (115-130 cm)
⇒ 24" = cca 7-11 let (125-155 cm)
⇒ 26" = cca 9 a více let (od 135 cm)
Platí, že pokud je dítě sportovně nadané a šikovné zvládne i větší kolo, protože to pojede rychleji, snáz přejede případnou překážku apod. Nelze tedy tabulku brát jako dogma.
Váha je důležitý parametr, ale má svá ALE. Nelze samozřejmě předpokládat, že když je dětské kolo velikostí zhruba ¼ dospělého, bude čtvrtinová i jeho váha. Mnohé komponenty jsou úplně stejné jako u dospělého kola, menší je v podstatě pouze rám a ten má na váhu malý vliv, ale přesto jsou ve váze kol velké rozdíly.
- Nejlevnější kola mají obvykle rám i komponenty z oceli, která je prostě těžká. Navíc, osadíme-li kolo nejlevnějším možným osazením, bude prostě těžké a může se tak stát, že 16" či 20“ kolo pro děti mladší 6 let (které sami váží méně než 20 kilo) bude mít přes 10 kg. To je jako bychom sami jezdili na kole vážícím 30 či 40 kg.
- Rozumnou volbou jsou tedy kola s hliníkovým rámem a platí zde, že méně je více. Pokud vám jde o váhu kola, rozhodně nedává smysl mít na něm odpruženou vidlici. Tedy samozřejmě pokud nepředpokládáte častou a intenzivní jízdu v terénu, ale o tom až níže. V nabídce našeho eshopu najdete kola značky Rascal, která jsou konstruována právě s přihlédnutím na váhový aspekt. Lehkým rámem a rozumnými komponenty dokázal výrobce stlačit váhu na velmi slušné hodnoty. Ale samozřejmě tato kola nejsou primárně sportovně „laděná“, mají sloužit běžné jízdě po cyklostezce či dětským hrám v ulici kolem domu, tam budou skvělá!
S váhou totiž souvisí i zmíněný charakter. Pro jízdu v terénu je rozhodně potřeba mít dostatečný rozsah převodů, dobré brzdy (na zvážení jsou i kotoučové), popřípadě odpružená vidlice. Nicméně když už vidlice, smysl dává spíš vzduchová, která je relativně lehká a hlavně lze regulovat její rozsah. Ale takto vybavené kolo bude logicky o něco těžší
Samozřejmě vše výše popsané pak má zásadní vliv na cenu. Pokud je ta hlavním argumentem, pak nezbývá než sáhnout po těžkém ocelovém kole, nebo dobře vybrat nějaké bazarové kolo. Občas se dá natrefit na zajímavý kousek za rozumnou cenu. Pokud si však můžeme investici do „lepšího“ kola dovolit, rozhodně se to vyplatí. Snazší ovladatelnost lehkého kola se odrazí v chuti dítěte na něm jezdit, ono totiž je těch pár kilo pod zadkem hodně znát… Navíc, dražší a lepší kola se pak poměrně dobře prodávají na bazarových serverech, viz výše.
Ale není to jen váha, stejně důležité jsou další komponenty. Co na tom, když kolo bude lehké, ale díky zatuhlým nábojům půjdou kola jen těžko roztočit, přehazovačka neřadí a řídítka mají vůli. A to se u levných komponentů stát může…
Samozřejmě, tento text je určen pro rychlé zorientování se v nabídce. Ideální je vždy dítě na kolo posadit, nechat projet a udělat si vlastní názor, nicméně snad vám pomůže alespoň tušit kam mířit při výběru :-)
Pokud byste potřebovali poradit, s důvěrou se na nás obraťte!